torsdag 23. september 2010

– Velg historiene dere vil fortelle

– Nøkkelen ligger i å delta i folks hverdagsliv. Våre helter blir vist på tv, våre sanger blir spilt i barnehagen og i bilen, til foreldrenes store frustrasjon, sa Reidar Fuglestad, konsernsjef i Dyreparken Utvikling As.

Han ba museene tenke over hvilke historier de gjør tilgjengelig for turistene, og ikke minst hvilke historier som utløser lysten til å besøke en attraksjon.

– I det totale tilbudet hos museene er det jo et fantastisk mangfold, men det er ikke alle historiene som kan få folk til å reise til museene. Jeg tror det er viktig overfor deres 10 millioner besøkende at dere velger hvilke historier som får dem til å reise til dere, sa han.

Han understreket at han ser viktigheten av å bevare fortiden på museene, men mente at potensialet i forhold til besøkende ligger i å fortelle de unike historiene museene sitter på.

– For oss i Dyreparken er det en fordel hvis Sabeltann skriver inn en sang om en tiger når vi skaffer oss tigre. Det er ingen som legger merke til sammenhengen, men den er der, fortalte Fuglestad.

Fuglestad oppfordret til å involvere publikum i historiene museene har å fortelle. Det gir en unik opplevelse for de besøkende og minnet om at reiselivet mer behov for unike opplevelser enn en seng å sove i eller servering.

– Tilgjengelighet er selvfølgelig viktig. Den enkleste måten å være tilgjengelig på er å holde åpent. Det må være noen der til å ta imot gjester. Kanskje skulle dere bruke penger på å holde åpent i stedet for annen markedsføring, spurte Fuglestad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar