tirsdag 21. september 2010

– Må kunne mer markedsføring

– Vi må kunne mer om markedsføring og hvordan vi skal nå markedet, minnet kommunikasjonsdirektør Jean Yves Gallardo ved Nasjonalmuseet sine kolleger om.

Markedsføringen av norske museer i utlandet er ganske mager. Ingen av de 12 nye filmene til Visit Norway handler om hva som turistene kan oppleve på norske museer og av en film på to minutter og 16 sekunder på nettsidene handler bare fem sekunder om museer.

– Det sier mye om hvordan museene profileres internasjonalt, sa Gallardo.

Han sa at museene er for dårlige til å ta i bruk tradisjonelle markedsføringsverktøy. Blant annet viste han til Versailles i Frankrike som har målrettet seg mot kinesiske turister i flere år.

– Spania har segmentert sitt marked og har fokusert på familier, eldre ektepar, vennegjenger og unge ektepar fra Østen. Det er forskjellige målgrupper som er på jakt etter forskjellige ting. Når du går inn på Spanias norske nettsider er alle de største museene godt profilert, sa han.

Gallardo mente at andre land og museers mer profesjonelle markedsføring betyr at norske museer må følge etter. Norske museer må bli flinkere til å segmentere markedene og tenke markedsføring

– Mange museer sier at de ønsker kompetanseheving, men veldig få vil ha kompetanseheving på markedsføring. Skal vi greie å fortelle historien om Norge og greie å tiltrekke oss turister må vi kunne mer om markedsføring og ikke minst markedsføre oss, sa han.

Han mente at museene i større grad må samarbeide om markedsføringen og skape interesse for flere museer som ligger i samme område.

– Museumsbesøk blir ofte planlagt tidlig når folk legger opp reiseruten og ferien sin. Derfor er det viktig å være tilgjengelig på internett og gi all den informasjonen turistene trenger der, avsluttet han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar