tirsdag 21. september 2010

– Dere må være kommersielle


– Bygg et vikingskip og server mat om bord. Så skal jeg fylle det hver dag i sesongen, sa Vibeke Raddum, adm. Dir i Tumlare Corporation.

Tumlare Corporation er innkommende reiseoperatør. Det betyr at selskapet selger Norge til utenlandske turister. Hvert år får Tumlare Corporation 25 000 turister til Norge og kjøper så mye som 80 000 overnattingsdøgn.

– Dere må tørre å være kommersielle. I Norge har vi en oppfatning av at vi skal være så genuine at vi ikke kan være kommersielle. Men jeg tror det er mye å hente på å være mer kommersiell i tankegangen, sa hun.

Hun fortalte konferansen at mange turoperatører har merket virkningen av finanskrisen, noe som også får konsekvenser for norske reisemål.

– Det er ikke alle attraksjoner som er salgbare og dessverre er det sånn at mange utenlandske turoperatører stripper turene sine for å spare penger. Dessverre er det slike ting dere representerer som blir kuttet ut. Da er det viktig at dere finner deres marked, sa Raddum.

Samtidig som turene strippes, er operatørene likevel interessert i å finne noe unikt som de kan tilby sine kunder.

– Her ligger det en stor mulighet hvis man jobber målrettet. Dere må kjenne til verdikjeden i reiselivet og kontakte de som bringer turistene inn døra, sa hun.

Hun oppfordret museene til å finne ut hvilke turister og markeder som er mest aktuelt å konsentrere seg om.

– Turister har forskjellige interesser. For en amerikaner kan det være ting som har med immigrasjon og norske røtter som er mest interessant, mens for andre turister er det helt uinteressant. Finn museets marked og jobb mot det, var Raddums budskap.


Her er foredraget til Vibeke Raddum:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar